Revival Reid Paley
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Revival (+bonus-tracks)
CD xxs17 indigo CD 0561-2
xxs transglobal
going home
Years ago Reid Paley and I were neighbors, both struggling but not starving musicians (let me say straight out Reid is a fine cook) in a city called Boston. The band that Reid fronted at the time, The Five, kicked all the other band’s asses. Frankly, Reid has always been a splendid vocalist and writer in this hodgepodge genre mostly called rock music. And Reid is and has always been a smart guy; he turned me on to Mose Allison and Metal Urbaine on the same day for crying out loud. After all that Boston crap Reid disappeared for awhile into his native Brooklyn, although he did keep me on his Christmas card mailing list; to this day I receive a plain white card every December with the words ´It's the most wonderful time of the year` typed on it, I imagine from some the same ancient, greasy typewriter he bangs his lyrics out on. A few years ago Reid came to see me play in Manhattan. He had a 50's hollow-bodied guitar and big old Fender amplifier in tow, and he looked like he was ready to kick my ass again, which he did. We hung out after that and made a record, and then he made another one with Feldman. We've done a bunch of tours together since then, and I always look forward to riding in Reid's car because he still listens to the best records. If you hear Reid Paley I assure you that you will either A) love him, or B) enjoy hating him and then STILL end up loving him eventually because he is, as I say, a splendid vocalist and writer. What? You want some kind of description of the artist and his music? Just fucking listen to the guy and enjoy his prowess. Frank Black, Los Angeles

All das wusste ich zu dem Zeitpunkt noch nicht. „You have to listen to this“ war alles, was er sagte, bevor er mir diese CDs in den Player drückte. Reid Paley, stand da drauf, Reid Paley, so so. Was folgte, war eine Stimme, so unausweichlich und eisenschwer wie die Schienen, auf denen wir grade an Osnabrück vorbeifuhren. Und Songs, so zärtlich wie Handküsse mit Zunge. Bis Dortmund hatte ich die CD dreimal durchgehört, muss danach aber irgendwie an die Repeat-Taste gekommen sein. Ich blieb in einer gut zwanzigminütigen Version von „Never drink alone“ hängen, in der sich die magentafarbene IC-Hölle um uns herum in eine verrauchte, schier endlos lange Honky-Tonk-Bar verwandelte. Ich bestellte zwei Bier. Eins für mich und eins für Mr. Black. „Hey“, fragte ich ihn hinter Wuppertal, „wer zum Teufel ist dieser Kerl?“ mh

Reid Paley lebt sein Leben in Brooklyn/NewYork. Anfang der Achtziger kam Paley kurz nach Pittsburgh/PA, wo er seine erste Band, The Five, gründete, die sich bald darauf nach Boston hin auflöste. Aber nicht ohne dort vorher eine lokale Newcomer-Band namens The Pixies im Vorprogramm spielen zu lassen. Nach einer ersten Single für SubPop erschien 1999 das langerwartete und von Frank Black produzierte Solo-Debüt „Lucky’s Tune“, von dem sich auf der vorliegenden CD vier Songs als Bonus-Tracks wieder finden. Als Songwriter verdient Reid Paley das Prädikat „hardboiled“. Bis auf die Knochen reduzierte Songs, intoniert mit seiner 55er Gretsch und „an unholy howl of a voice". Paleys Songs halten die Balance aus kompromisslosem Zynismus, dunklem Humor und umwerfendem Charme. In den USA begegnet man Paley mittlerweile mit allerhand Respekt. „He’s got the voice to turn good girls bad“, fürchtete The Village Voice, „a deep scary voice that’s seen the bottom of a lot of painful whiskeys and a soul to match. Maybe crazy but damn exciting.“ „Revival“ ist Reid Paleys erste Veröffentlichung in Europa. Eingespielt wurde das Album mit Robert Lee Oliver am Bass und James Murray am Schlagzeug, produziert hat neben Frank Black Eric Drew Feldman, der von seiner Arbeit mit Pere Ubu, Snakefinger, dEUS, PJ Harvey und Captain Beefheart bekannt sein dürfte.